Programma
De leerkracht als onderwijsregisseur
Neem de regie weer in eigen hand en ontwikkel jouw professionele identiteit. Ontdek wat je niet op de PABO leerde maar wel hard nodig hebt om relaxed het schooljaar te doorlopen.
Relaxed? Hoe dan?
Als leerkracht ben je in je element als je lekker in de klas bezig bent. De laatste tijd heb je echter wel heel weinig tijd over om goede lessen voor te bereiden of af te ronden. De ene drukke week volgt op de andere en soms zou je willen dat er 30 uren in een dag zouden zitten. Je rent van overleg naar bespreking en administreert meer dan een secretaresse. Regelmatig werk je nog thuis, ná een werkdag.
Hoe komt dat toch? Kost alles nu meer tijd of wil je alle dingen (te) goed doen? En doe je eigenlijk wel de juiste dingen?
Is het misschien tijd voor een pas op de plaats om te zien wat er anders kan, wat er voor jouzelf beter kan? Want zeg nu zelf: eigenlijk ben je altijd bezig met wat er beter kan voor jouw leerlingen en schiet je er zelf meestal bij in …
Welke opleidingen, trainingen of cursussen heb je in de afgelopen jaren gedaan? Hoeveel daarvan waren gericht op jouw persoonlijke ontwikkeling als leerkracht? Mag ik raden? Nul! En hoeveel daarvan waren gericht op het beter kunnen begeleiden van jouw leerlingen? Juist!
Het is misschien confronterend, maar wel goed om jezelf dit te realiseren. Bedenk eens wat er zou gebeuren als je wél meer aandacht zou geven aan de persoon die het vak uitoefent: jij! Zodat jij al je leerlingen elke dag het beste kunt blijven geven. Jíj bent cruciaal voor goed onderwijs.
Zet jezelf niet buitenspel door steeds harder te gaan werken, in de hoop dat het beter gaat worden. Zet jezelf juist op de middenstip en laat van je horen, zodat de juiste mensen jou kunnen helpen en jij kan doen wat je het liefste doet: lesgeven aan die leuke groep!
Wat speelt er door jouw hoofd?
Ik heb al zoveel ervaring ...
Ik zou dit toch moeten kunnen?
Straks wordt het weer rustiger ...
Dit wordt nu eenmaal van mij verwacht ...
Mijn collega’s doen dit ook allemaal ...
Wat maken die paar extra uurtjes nu uit?
Ik wil de klas/de school niet laten zakken!
Ik kan dit het beste zelf doen ...
Dit hoort nu eenmaal bij het onderwijs ...
Is het al zo laat?
Er is even niemand anders die dit kan doen ...
Nog even doorzetten, het is bijna weekend/vakantie!
Hoeveel vinkjes kon jij zetten? Waarschijnlijk net iets te veel om je relaxed te voelen …
Strenge leerkracht
Misschien denk je: ik heb al zoveel ervaring, ik heb geen hulp nodig, ik moet dit zelf kunnen. Daarmee ben je wel behoorlijk streng voor jezelf. In ieder geval ben je veel strenger voor jezelf dan voor je leerlingen. Weet dat deze gedachte er alleen al voor zorgt, dat je steeds meer gaat uitstralen dat je geen hulp nodig hebt en dat jou gaandeweg minder hulp wordt aangeboden. Je moet nog harder werken en je werkplezier daalt onvermijdelijk.
De vraagtekens over jouw toekomst in het onderwijs worden steeds groter. Je passie en aandacht vervagen langzaam en je kunt je in jouw vrije tijd niet meer zo goed ontspannen, je staat altijd maar ‘aan’.
Het bijzondere is: diep in je hart weet je heel goed dat je het anders wilt aanpakken.
Je weet dat je het anders MOET aanpakken omdat je dit niet veel langer volhoudt. Links en rechts word je al voorzichtig gewaarschuwd door collega’s. Ze vragen of ze je kunnen helpen (nee hoor, echt niet nodig!) en of je wel op jezelf past (ja hoor, alles gaat prima!).
Ondertussen ligt die gevreesde burn-out op de loer, klaar om toe te slaan als je het even niet verwacht. Ook bij jou, met al je ervaring … en dat wil je koste wat het kost voorkomen!
En toch glipt de regie je langzaam uit de vingers. De PABO heeft je namelijk niet voorbereid op al die zaken waar je nu tegenaan loopt:
Hoe je rapportgesprekken voert met een duidelijke opbouw en richting
Hoe je ouders voorbereidt en meeneemt, nog vóór het gesprek plaatsvindt
Hoe je effectief samenwerkt met je duo, parallelcollega of team
Hoe je communiceert vanuit verbinding én grenzen, met behulp van valideren
Hoe je planning en regie houdt in een omgeving vol ruis
Hoe je keuzes maakt die werken op de lange termijn, ook als die op de korte termijn schuren
En hoe je jouw aanpak afstemt op de visie van jouw school zonder jezelf te verliezen
Deze thema’s raken de kern van professioneel leerkracht-zijn, maar komen in de meeste opleidingen nauwelijks aan bod. Deze enorme blinde vlekken poetsen wij samen weg, tijdens het programma ‘De leerkracht als onderwijsregisseur’.
De kracht van dit groepstraject zit in de heldere structuur, de concrete vertaling naar de praktijk en het eigenaarschap dat je zult voelen over jouw professionele groei.
Inhoud van het traject
‘De leerkracht als onderwijsregisseur’ is een 16-weekse groepstraining, die speciaal is ontwikkeld voor ervaren leerkrachten die een tikkeltje eigenwijs zijn. Zij stellen hoge eisen aan zichzelf en vragen geen hulp, terwijl zij van hun leerlingen wel verwachten dat zij op tijd hulp vragen en niet in hun eentje blijven ploeteren.
Mijn jarenlange ervaring in het onderwijs én in het 1:1 begeleiden en coachen van starters en ervaren leerkrachten, heeft ervoor gezorgd dat ik precies weet waar jij tegenaan loopt. Jouw persoonlijke ontwikkeling staat daarom centraal: waar ligt jouw kracht en hoe kun je je sterke kanten nog beter benutten? We gaan energielekken en valkuilen opsporen en dichtzetten. Je leert jezelf goed kennen en je kunt daardoor tijdig bijsturen.
Je ontvangt tips en tools om professioneler te communiceren met ouders en collega’s, om beter samen te werken en ook om daarbij gemakkelijker voor jezelf op te komen.
Ik leer je daarnaast praktische vaardigheden voor het plannen en organiseren, zodat je een prettige, flexibele planning kunt opstellen, die in jouw voordeel werkt. Je krijgt de werkdruk onder controle en ziet scherper of de vele verschillende schooltaken onder jouw verantwoordelijkheid vallen en hoe je deze vervolgens kunt aanpakken of juist afstoten. Je leert keuzes maken die werken op de lange termijn, ook als deze op de korte termijn misschien “schuren”.
Tijdens de training merk je al dat er een betere balans tussen werk en privé ontstaat en je vrije tijd weer echt vrij is. En het belangrijkste: je pakt de regie terug en houdt plezier in je vak!
De training bestaat uit:
3 online masterclasses
3 online Q&A sessies
1 live dag in Zwolle of Harderwijk
1x per 2 weken mogelijkheid tot mailcontact.
Het programma bestaat uit live en online bijeenkomsten, met een kleine groep gelijkgestemde leerkrachten. Daarnaast heb je de mogelijkheid om vragen en cases in te brengen tijdens de Q&A (interactieve vraag-en-antwoord-sessies). Ook kun je mij gedurende het traject via e-mail al je persoonlijke vragen stellen; je ontvangt binnen 36 uur antwoord.
Jouw investering in jezelf
Met dit programma leer je alles dat je niet op de PABO leerde maar wel hard nodig hebt om relaxed het schooljaar te doorlopen. Je zult zien dat het helemaal niet nodig is om altijd door schade en schande wijs te worden. Dit traject zorgt voor een bak aan ervaring, zonder dat je daarvoor je neus hoeft te stoten. Zo kun jij op een gezonde en fijne manier in het basisonderwijs blijven werken. Het is dus een goede investering in jezelf en jouw werkplezier. Neem ook de regie over jouw onderwijs en ervaar hoe jij professioneel leiderschap kunt toepassen in de alledaagse onderwijspraktijk.
De leerkracht als onderwijsregisseur
16-weekse training3 online masterclasses
- 3 online Q&A sessies
- 1 live dag in Zwolle of Harderwijk
- 1x per 2 weken mogelijkheid tot mailcontact.
De meeste leerkrachten bekostigen deze training vanuit hun scholingsbudget, dat vrijwel ieder bestuur zijn personeelsleden aanbiedt. Informeer bij jouw directie of bestuur naar de mogelijkheden.
Wat anderen zeggen
