Tijd voor de leerkracht! – Hét onderwijsevent van 2024
Wekenlang heb ik er naar uitgekeken en toen was het plotseling zo ver: het eerste event dat ik voor leerkrachten organiseerde. Het was een spannende dag (en er zat ook nog van alles tegen, qua techniek), maar ik heb er tot in de
puntjes van genoten. De dag was voorbij voor ik het wist! En het ging notabene over TIJD …
Samen met zo’n 50 enthousiaste leerkrachten heb ik deze intensieve dag mogen beleven. We hebben ontdekt, gespeeld, gedeeld en beleefd. We waren bijna allemaal ‘alleen’ gekomen maar we hebben ons verbonden gevoeld
omdat we iets gemeen hebben. We willen het allemaal zo goed mogelijk doen, voor onze leerlingen maar ondertussen lopen we onszelf voorbij. Als trainer, verzuimspecialist én leerkracht weet ik precies hoe het werkt.
Maar gelukkig heb ik ook een oplossing. En nee, die is niet one size fits all en zeker niet gemakkelijk. Maar als je eenmaal oefent en het effect opmerkt, zul je niet meer anders willen! Wat ga jij doen, met al die tijd die je overhoudt? Ik hoop van harte dat al “mijn” leerkrachten lekker aan het oefenen zijn geslagen en al enkele kleine successen hebben kunnen vieren.
Binnenkort neem ik met elk van hen contact op, om te zien hoe zij ervoor staan. Uit interesse? Ja, zeker. En ook om een stok achter de deur te zijn of zelfs een schop onder de kont. Want: als je wat wilt veranderen, zul je iets moeten
veranderen …
Liefs, Ank
Het was een feestje voor mij dat je er was.
Vandaag was ik één van de geluksvogels die het event ‘Tijd voor de leerkracht!’ bijwoonde. En dat was zó inspirerend!
Hoewel het een beetje tegenstrijdig voelde om op een vrije zaterdag naar een “cursus” te gaan, heb ik er geen moment spijt van gehad. Van tevoren heb ik getwijfeld: wat kan Ank mij in één dag leren, waardoor ik wél tijd overhou in die drukke baan in het onderwijs? Ik besloot het maar op me af te laten komen.
Zoals bij Ank gewoon is, viel ze met de deur in huis. Ze deelde een pakkend filmpje, met een verrassende draai. Ze vertelde ons ook de reden waarom zij nu anders tegen tijd aankijkt. Daarmee kreeg ze bijna 60 kletsgrage leerkrachten stil!
Om ons te inspireren en ons te laten nadenken over wat we morgen al kunnen toepassen, had Ank fijne werkvormen bedacht. In een kleine setting konden we op een veilige en gezellige manier tot de kern komen. Hoe komt het toch dat we keer op keer te weinig tijd ervaren?
Ank liet ons zien dat de sleutel voor het ombuigen van het probleem bij ons zelf ligt. Dat was weliswaar hier en daar wat confronterend maar het deed geen zeer. Ank bezit namelijk ook de kunst om zware onderwerpen lichter te maken en door haar humor en aansprekende voorbeelden bleef de sfeer echt goed.
Veeleisende directeuren, koude koffie en vastgelopen lamineermachines passeerden de revue. Wiens probleem is het? Welke keuzes stel jij uit? Wat is jouw blauwdruk, jouw vaste reactie op vragen en problemen? Hoe stel jij je grenzen (of doe je dat eigenlijk niet)? Welke dromen heb jij en welke beslissingen heb jij te maken om dichterbij die dromen te komen? Verander ‘het is nu eenmaal zo’ eens in ‘wat werkt er voor mij?’ en je zult zien hoe ver je komt.
Kijk uit, dat je niet weer opgaat in de waan van de dag. ‘Voor je het weet groeit je dag dicht en ontstaat er weer een to do-lijst op post-its!’ en dat wilden we nu juist niet meer …
De beste quote van de dag? ‘De zomervakantie is een magisch Disneyland. Je denkt: straks ga ik alles anders doen! En na 1 week school blijkt van niet.’ En zo is het. Er is geen toverstafje. We zullen zelf aan de bak moeten.
Ank, bedankt voor de vele verfrissende inzichten, de duw in de goede richting, de stok achter de deur en de schop onder de kont. Die ga ik allemaal goed gebruiken.