Incompany trainingen

Incompany trainingen

In veel regio’s is een nijpend lerarentekort. Er zijn simpelweg te weinig mensen die de opleiding volgen, er zijn te weinig mensen die fulltime werken, we hebben te maken met vergrijzing en … er zijn veel leerkrachten die voortijdig stoppen of uitvallen. Die laatste groep bestaat uit zowel starters als ervaren leerkrachten en bij beide speelt de werkdruk een grote rol, in het (moeten) nemen van de beslissing om het onderwijs te verlaten.

Deze leerkrachten ervaren het werk in het onderwijs als volgt:

  • Het is te druk
  • Er is te weinig ondersteuning 
  • Ik moet te veel tijd besteden aan administratie
  • De klassen zijn te groot
  • Ik heb te veel taken
  • Ik krijg mijn werk niet af
  • Er is een slechte balans tussen werk en privé

… en dat zorgt voor een significant risico op langdurig verzuim, zoals een burn-out, met alle gevolgen van dien voor de leerkracht, de school en het bestuur.

Als directie en bestuur wil je er alles aan doen om je leerkrachten op een gezonde manier binnenboord te houden.

Je kunt je docenten 1 op 1 laten coachen als zij werkstress ervaren of naar een mindfulnesscursus sturen, maar de effecten daarvan zijn beperkt en eigenlijk ben je dan al te laat.

Denk in plaats daarvan eens aan een programma op maat voor een selecte groep binnen jouw bestuur, zoals de incompany trainingen ‘Sterk starten’ en ‘Geef les zonder stress’. Zo kun je verzuim, uitval door stress en burn-out beperken en zelfs grotendeels voorkomen.

Sterk starten

Waarschijnlijk ken je ze wel: die enthousiaste starters in het basisonderwijs die het lastig vinden om hulp te vragen. Over het algemeen zijn beginnende leerkrachten echte doorzetters. Ze zeuren niet, ze ploeteren voort en zijn trots als het hen lukt om alles op eigen kracht te doen. Ze zijn vanuit hun opleiding gewend om zelf overal achteraan te gaan en ze barsten van de inspiratie. De kersverse juffen, meesters en onderwijsassistenten weten niet precies wat er van hen verwacht mag worden en doen daarom al gauw te veel.

De meeste starters zijn erg zoekende naar hun plaats binnen het team en willen graag hun betrokkenheid tonen bij de nieuwste ontwikkelingen van de school. Vrijwel alle starters komen er gaandeweg het eerste jaar achter dat er nóg veel meer op hun bordje komt, dan zij al hadden gemerkt tijdens de eindstage.

De starters die ik in de afgelopen jaren sprak, hadden vooral moeite met plannen en organiseren omdat ze simpelweg geen idee hadden wat er allemaal op hen afkwam. Soms kregen zij een buddy toegewezen, die zelf het slechte voorbeeld gaf:

‘Tsja, daar wen je wel aan. Dit hoort erbij. Ik maak de rapporten ook thuis. Het is nu even afzien maar straks is het vakantie. Ach ja, je doet het voor de kinderen hè? Stress houdt je bij de les! Die administratie vind ik ook niks, maar het moet …’

Besturen die hun beginnende leerkrachten en onderwijsassistenten wél graag een vliegende start gunnen, kunnen hen de incompany training ‘Sterk starten’ aanbieden. Deze training bevat dezelfde elementen als het uitgebreide programma ‘Starten zonder stress’ maar wordt gevolgd in een peergroup van het eigen bestuur. De nieuwe leerkrachten ervaren direct een stevige band met elkaar en met de stichting. Stuk voor stuk zijn deze leerkrachten enthousiast over de praktische handvatten en de ondersteuning en feedback in de eigen regio. Ze voelen zich vanaf dag één zekerder en hebben het gevoel zich sterker te kunnen ontwikkelen.

Geef les zonder stress

Hoewel het al een enorme puzzel is om de formatie rond te krijgen voor de start van een nieuw schooljaar, is het vrijwel ondoenlijk om vervanging te vinden als er tijdens het schooljaar iemand uitvalt. Kortdurende inval, zoals bij een griepepidemie of na een operatie, is meestal wel te organiseren binnen het team, maar acute langdurige inval is vrijwel niet te vinden.

Jonge, ongebonden leerkrachten die een stapje harder lopen dan de rest, vallen in eerste instantie misschien niet op. Zij hebben alle tijd voor zichzelf en vinden het niet erg om iets later thuis te zijn. Het probleem is echter dat zij na verloop van jaren vaak wél grotere verplichtingen hebben buiten school, in de vorm van een gezin of bijvoorbeeld mantelzorg. In dat geval blijven zij evengoed net zo hard werken als anders, in minder tijd en dan lopen zij het op!

Ook de meest enthousiaste, ervaren leerkrachten, die creatief en wat chaotisch kunnen zijn, lopen het risico om langdurig uit te vallen met stressklachten. Zij zijn als mens gewoon iets minder gestructureerd en plannen minder vaak vooruit.
Daarnaast zit het in de aard van veel leerkrachten om altijd in het schoolbelang en kindbelang te denken en pas als laatste aan hun eigen belangen. Deze toppers zeggen zelf meestal dat het ‘zo’n vaart niet zal lopen’, als iemand ze wil waarschuwen … maar meestal is het dan al te laat.

Bij de meeste leerkrachten die vanwege werkstress en burn-outklachten uitvallen, is er een aanloopperiode aan voorafgegaan. Soms hebben zij al aangegeven dat zij niet lekker in hun vel zitten maar soms komt het verzuim voor anderen (en henzelf!) als donderslag bij heldere hemel. In beide gevallen zit de school bij uitval ontzettend omhoog en komt het regelmatig voor dat er tijdelijke lapmiddelen nodig zijn om tot de volgende vakantie te ‘rekken’.

Natuurlijk zou het beter zijn als leerkrachten helemaal niet uitvallen. Directies die een goede band hebben met hun docenten, kunnen met de juiste inzet van middelen hun mensen gezond en fit behouden voor het team.

Met de inzet van incompany training ‘Geef les zonder stress’ kun je leerkrachten en onderwijsassistenten die risico lopen op voorhand ondersteunen. In een peergroup binnen de eigen stichting kunnen zij werken aan planning en organisatie, het verbeteren van hun werk-privé balans en het herkennen van aspecten die werkdrukverhogend zijn. Zij doen een enorme dosis zelfkennis op en weten hoe zij hun kwaliteiten kunnen inzetten en hun valkuilen beter kunnen herkennen én vermijden. De inhoud van deze training is gelijk aan het uitgebreide programma ‘Relaxed het schooljaar door‘, maar kan worden aangepast aan persoonlijke en schoolbrede doelen.

Besturen die een incompany training hebben georganiseerd voor deze specifieke doelgroepen, ervaren bij hun leerkrachten over het algemeen een lager verzuim, een meer flexibele inzetbaarheid met meer werkplezier en een grotere betrokkenheid bij de eigen school en het bestuur. En dat is in tijden van lerarentekort een groot goed!