De route naar teamrust & onderwijssucces
Jij als directeur maakt het verschil voor de leerkracht!Herken je dit?
Elke ochtend wanneer je naar school rijdt hoop je maar dat niemand zich ziek meldt. Het kost zoveel tijd en energie om dat op te lossen. De invallerspoule is leeg en als puntje bij paaltje komt wil je de kinderen echt niet naar huis sturen, dus sta je zelf weer voor de klas. Die tijd had je zoveel beter kunnen gebruiken om de bestuurlijke taken op te pakken.
Je verbaast je keer op keer dat tijdens studiedagen, vergaderingen of andere overlegmomenten collega’s elkaar niet aanspreken, maar ze komen wel één voor één bij jou langs om te vertellen wat ze niet fijn vinden aan de ander. Kan dit niet anders?
Dit had je niet zien aankomen, ineens valt de leerkracht van de kleutergroep uit en zit ze langdurig ziek thuis. Hoe kan het dat je dit niet gezien hebt? Elke keer als je langskwam en informeerde hoe het was kreeg je steevast het antwoord; ‘gaat goed, beetje druk, maar komt goed’. Wat heb je over het hoofd gezien?
Je betrapt jezelf er bijna op dat je ook van vakantie naar vakantie aan het werken bent. Dat is niet wat je kent van jezelf. De bestuurlijke taken, de visie, het schoolplan dit had je altijd goed voor elkaar, maar er komt nu zoveel meer kijken bij de begeleiding van leerkrachten dat je tijd niet goed verdeeld wordt. Hoe zou je dit weer kunnen aanpassen?

Hoe zou het voor je zijn als je een team kan begeleiden maar niet hoeft te coachen? Dat je weet wat er speelt bij je leerkrachten zonder dat je er steeds naar moet vissen en hopen dat ze het eerlijk vertellen. Wat zijn signalen die horen bij bepaalde persoonlijke eigenschappen waardoor je tijdig kunt bijsturen en faciliteren waardoor uitval van een leerkracht wordt voorkomen.
Hoe lekker zou het zijn als het in jouw team rustig is. Die rust zou enorm veel betekenen voor de resultaten van je school. In zo’n school waar leerkrachten werken is er een prettige sfeer en is het voor de kinderen fijn en veilig zodat ze tot leren kunnen komen. Zo’n school is een magneet voor andere leerkrachten, want iedereen wil daar werken. Ouders willen hun kinderen bij een school onderbrengen die niet alleen zegt dat ze het beste voor het kind doen maar dat ook laten zien en voelen.
