Inrichten van je lokaal. Ergens is dit iets wat fijn is, maar soms enorm tijdrovend kan zijn. Daarbij heb ik het dus niet over schoonmaken van je lokaal, want het schoonmaken is niet jouw taak! Maar dat vind ik. Maar het inrichten van je lokaal met het je eigen of je nu alleen bent of met een duo. Het zorgt voor de sfeer, het zorgt voor looproutes, het zorgt voor welkom gevoel, het zorgt voor een prikkelrijke of arme omgeving net aan wat er nodig is.
Inrichten van je lokaal lijkt misschien voor veel mensen die niet betrokken zijn in het onderwijs een klein dingetje. Maar de inrichting bepaald heel veel. Als ik op scholen kom op leraren te observeren of teams te begeleiden dan kijk ik hier heel goed naar. Met inrichting kun je namelijk zoveel doen. Het kan rust uitstralen en toch gezellig en warm zijn. Het kan uitnodigen tot lezen, rekenen, ontdekken of samen een spelletje doen. De manier waarop jij dit inricht als leerkracht geeft richting aan met wat je wilt. Hoe ziet het lokaal als de kinderen binnen komen, of als ze weggaan? Wat vind jij belangrijk en hoe reageert je groep erop?
Met inrichting kun je namelijk looproutes manipuleren. Met inrichting kun je zonder woorden kinderen stimuleren. Maar je begrijpt ook wat uitpuilende kasten, overal spullen of overvolle muren kan doen. Dus je lokaal heeft direct te maken met je manier van lesgeven. Ik zie vaak een afspiegeling van de leerkracht in het lokaal. Hoe werkt het in zijn/haar hoofd? Dat betekent overigens niet dat een opgeruimd bureau ook een opgeruimd hoofd is. Dat is veel te kort door de bocht. Maar de sfeer die een lokaal uitstraalt…dat doet iets met mij, laat staan met de kinderen die er elke dag, een groot deel van de dag, zijn te vinden.
Graag wil ik je uitnodigen om eens kritisch in je eigen lokaal te gaan kijken. Ga eens op hoogte van de kinderen kijken wat zien zij? Wat zijn hoekjes waar ze graag te vinden zijn, wat zijn de plekken in de klas die veel worden gebruikt? Waarom is dat zo?
De inrichting van je lokaal vertelt mij iets over je didactisch handelen, over je pedagogisch handelen, en je klassenmanagement.Dus als je dat eens samenbrengt met elkaar. Wat valt jou op in je eigen school of lokaal? En je hoeft echt niet alles in 1x anders te doen of aan te pakken. Doe gewoon één ding tegelijk; en bouw dit uit. Ik weet zeker namelijk dat dit je helpt in rust & overzicht.