De juiste poppetjes op de juiste plek; de formatie

Dit is de vaste dinsdag-inspiratie-mail waarin je mijn ervaringen kan terug lezen over de begeleiding van leerkrachten en over mijn eigen leven. Delen wordt meer.

De formatie. Het plaatje. De juiste poppetjes op de juiste plekken. Het is een ding. Een groot ding. Eerst voor de leerkrachten zelf, daarna voor de ouders. Wie komt waar te staan? Dat plaatje van de formatie is ook iets waar ik leerkrachten enorm gefrustreerd van zie raken. Dat komt namelijk door de gedachten; dat wat er bepaald wordt is wat ik moet doen. Wat natuurlijk niet zo is, maar wat wel zo voelt blijkbaar. “Ze willen me nu eenmaal bij groep drie, want dat is het beste voor de school, ik dan dat volgens mij directeur gewoon heel goed”.

Dat geven en nemen in een formatie moet, dat snap ik ook. Je kunt niet alleen maar eisen en verwachten dat wat je wilt ook allemaal kan. Dus nogmaals geven en nemen. Maar waarom zie ik dan zoveel, maar dan echt zoveel leerkrachten vooral geven?

Wanneer je keer op keer niet gehoord wordt door je directeur, door het bestuur dan is daar toch ergens een grens?

Goed, laat ik even weer teruggaan naar het begin van zo’n proces. Met een beetje mazzel wordt er aan je gevraagd wat je wilt volgend schooljaar of hopelijk is dat al duidelijk waar je ambities liggen en dat je dat in de loop van een schooljaar al aangeeft. Dus al met al moet dat geen verrassing meer zijn. Dus ergens moet het helder zijn wat je wilt. Dat begint het al mee. Stel jezelf de vraag hoe helder ben je geweest de afgelopen periode? Dat je vraag voor andere dagen, een andere bouw of wat dan ook niet gelijk per direct volgend schooljaar in kan gaan. Dat begrijp jij ook wel. Maar als je er al vier jaar op wacht moeten er toch wat vraagtekens opkomen? Ga jij ervanuit dat je aan de beurt komt? Ben je iemand die toch wel “akkoord” gaat dus laat maar? Al met al is dat formatieplaatje maken niet alleen afhankelijk wat het beste is voor de school, want als je keer op keer op een plek wordt neergezet wat je eigenlijk doet voor de school. Verlies je plezier. Dus stel dat jij in de formatie nu al voelt en denkt, ik wil dit volgend schooljaar niet weer…trek aan de bel en laat van jezelf horen. Maar ook; wat wil jij? Stel jezelf die vraag en wat daarvoor nodig is om tegemoet te komen aan wat jij wilt en kom zelf ook met een voorstel.

De optie om te kiezen voor een andere school, een andere plek mag, daar is niks mis mee, maar zorg dan wel dat je zeker weet dat je van jezelf hebt laten horen!